Jak anulować kartę w systemie BDO?

Producenci odpadów i osoby nimi zarządzające mają obowiązek prowadzenia rejestru w systemie BDO. Obowiązek dotyczy zarówno osób przekazujących odpady, jak i tych, które je transportują i  przejmują. Karty przekazania odpadów muszą być regularnie aktualizowane. Ale co zrobić, jeśli planowane przekazanie odpadów nie dojdzie do skutku? Wówczas należy anulować kartę. Jak to zrobić?

Czym jest BDO? Krótkie wyjaśnienie

System BDO jest narzędziem do przechowywania i zarządzania informacjami związanymi z gospodarowaniem odpadami, takimi jak gruz, odpady budowlane, opony, sprzęt elektroniczny oraz baterie i akumulatory. Daje możliwość przeglądania informacji o ilości odpadów produkowanych w kraju, stopniu ich recyklingu czy dostępnych miejscach składowania.

Rejestr BDO, który działa w ramach rozbudowanego systemu, jest ewidencją podmiotów wprowadzających na rynek produkty i produkty w opakowaniach, przetwarzających je oraz zarządzających różnymi rodzajami odpadów. Od 1 stycznia 2021 roku internetowy rejestr BDO to jedyny sposób raportowania działalności związanej z gospodarowaniem odpadami dla podmiotów zobowiązanych do prowadzenia takiej ewidencji.

Czym jest karta przekazania odpadów?

Karta przekazania odpadów (KPO) to dokument sporządzany przez posiadacza odpadów (podmiot przekazujący odpady), a następnie transmitowany do kolejnych podmiotów wraz z przekazywanymi im odpadami. KPO dostarcza informacji o sposobie i miejscu zagospodarowania odpadów na każdym etapie ich drogi do punktu utylizacji (recyklingu). Obecnie karta przekazania odpadów jest wypełniana wyłącznie za pośrednictwem platformy rejestru BDO.

Za wystawienie karty odpowiada podmiot przekazujący odpady. Następnie KPO jest przekazywana do podmiotu transportującego, który dostarcza ją wraz z odpadami do podmiotu przejmującego. Na tym etapie podmiot przejmujący potwierdza odbiór odpadów, uzupełnia dane dotyczące ilości dostarczonych odpadów – w tym ich masy oraz daty i godziny odbioru, a podmiot transportujący zatwierdza transport.

Czy w przypadku pomyłki można zmienić miejsce przekazania odpadu?

Rejestr BDO ułatwia zarządzanie danymi i eliminuje konieczność wypełniania tradycyjnych papierowych druczków. Niestety na wypadek pomyłki nie przewidziano w nim możliwości ponownego wypełnienia nowej strony. W celu skorygowania błędu należy zająć się tym za pośrednictwem strony internetowej. Jeśli podczas wystawiania karty przekazania odpadów wprowadzono nieprawidłowe dane dotyczące miejsca przekazania odpadu, można zmienić wybór podmiotu transportującego i przejmującego tylko wtedy, gdy karta figuruje jako  „planowana” – taki jest jej status. Jeżeli karta otrzymała status „zatwierdzonej” / „wygenerowanego potwierdzenia” jedynym rozwiązaniem w przypadku błędu jest wycofanie jej z BDO.

Jak wycofać z systemu BDO kartę przekazania odpadów?

By wycofać kartę, trzeba przejść do sekcji „Karty zatwierdzone” lub „Karty z wygenerowanym potwierdzeniem”. Wariant zależy od aktualnego statusu KPO. Następnie należy wybrać opcję „Zmiana statusu”, a potem „Zmień status” i „Wycofaj”. Po wykonaniu tych kroków użytkownik zobaczy nowe okno, w którym należy podać powód wycofania karty. Kończąc proces, trzeba kliknąć przycisk „Potwierdź wycofanie”.

Wycofana karta zostanie przeniesiona do zakładki „Wycofane”, gdzie będzie dostępna także dla podmiotów transportującego oraz przejmującego.